
Janne Ahonen: "Kyykkypyörien aika on ohi"
Mäkihyppääjä Janne Ahonen perui lopettamispäätöksensä alle vuodessa, mutta moottoripyöristä puhuttaessa mies on varma kannastaan.
Janne ei ole vielä ehtinyt aloittaa tätä kautta, mutta tallissa oleva Yamaha MT-01 on toki jo valmis ajoon, joten mies nähtäneen pian tien päällä. Alun perin 90-hevosvoimainen pyörä ei ole ominaisuuksiltaan enää täysin alkuperäistä vastaava.Pyörään on asennettu esimerkiksi runsaasti hiilikuituosia, kevyempi pakoputkisto sekä toiset männät. Nyt pyörästä irtoaa yli 130 hevosvoimaa. Talven aikana Janne on tuunaillut pyöräänsä, mutta mitään isompia muutoksia hän ei ole siihen tehnyt.

- Tehoa en ole kasvattanut talven aikana, mutta olen korvannut muovista ja alumiinista valmistettuja osia hiilikuituosilla. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kyykkypyörien aika on minun osaltani ohitse.
Janne aloitti treenauksen mäkihyppyä varten pari viikkoa sitten, ensimmäiset hypyt tornista on luvassa toukokuun lopussa. Kisaruljanssi alkaa talvella.
Ensimmäinen pyörä lunastukseen
Janne hankki 125-kuutioisen ajoon oikeuttavan kortin heti kun se oli mahdollista eli 16-vuotiaana. Jannen piikkinä oli Suzuki RG, joita hänellä oli kaksin kappalein. Ensimmäisen pyörän meni nopeasti lunastukseen.

Jannen ensimmäinen isompi pyörä oli Kawasakin 500-kuutoinen EN-malli. Custom-pyörä ehti olla Jannella vain yhden kesän. Kawasakin customin jälkeen alkoi Ninja-putki.
Ensimmäinen Ninja oli ZX-7R, tämän jälkeen seurasi 900-kuutioinen ZX-9R, jonka jälkeen oli vuorossa malliston lippulaiva eli ZX-12R. Tehokkainta Ninjaa Jannella oli kaksi peräkkäin.
Viimeisimmän ZX-12R:n aikana Jannella oli myös lyhyen aikaa Buellin X1. Yhtä customia ja Buellia lukuun ottamatta Jannella on aina ollut kyykkypyöriä ennen nykyistä pyörää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti